Zarządzanie zespołem pracowniczym
Cel: Podniesienie kompetencji z zakresu zarządzania zespołem pracowniczym. Poszerzenie wiedzy o budowaniu zespołu pracowniczego oraz kierowaniu jego rozwojem. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
Korzyści:
• Rozwinięcie kompetencji budowania zespołu pracowniczego.
• Zdobycie wiedzy o budowaniu zespołu i wspierania jego rozwoju.
• Zdobycie umiejętności efektywnego komunikowania się w zespole.
• Rozwinięcie kompetencji efektywnego zarządzania zespołem pracowniczym.
Moduły tematyczne :
- Budowanie zespołu jako podstawowe zadanie menadżera. "Lider, za którym nikt nie podąża jest tylko samotnym wędrowcem" – uświadomienie znaczenia zespołu dla budowania autorytetu menadżera i funkcjonowania organizacji oraz roli kierownika dla funkcjonowania zespołu.
- Czynniki przekształcające grupę w zespół. Znaczenie celów, standardów grupowych, komunikacji. Analiza rodzajów zespołów w organizacji: projektowe, zadaniowe, samouczące się i inne.
- Cele jako podstawa funkcjonowania zespołu. Zasady formułowania celów strategicznych i operacyjnych. Zasada SMART. Jasność i akceptacja celu jako czynniki aktywizujące zaangażowanie członków zespołu w realizację zadań.
- Zasady poprawnej komunikacji. Określenie i zrozumienie zasad poprawnej komunikacji. Narzędzia komunikacyjne umożliwiające przestrzeganie zasad poprawnej komunikacji: aktywne słuchanie, parafraza, podążanie, klaryfikowanie.
- Styl komunikacji a styl kierowania. Określenie konsekwencji różnic indywidualnych
w stylach komunikacyjnych dla funkcjonowania w roli menadżera.
- Znaczenie wartości i norm dla budowania zespołu. Reakcje na łamanie standardów. Czynniki składające się na zaufanie: otwartość, prawość, lojalność, kompetencje
i konsekwencja w ich zastosowaniu. Socjotechniki zawierania kontraktu grupowego
i znaczenie umowy społecznej.
- Proces grupowy. Ujęcie procesu grupowego według Kurta Lewina. Fazy procesu grupowego i ich znaczenie dla funkcjonowania w organizacji.
- Identyfikacja ról zespołowych i ich znaczenie dla realizacji zadań. Różnorodność jako podstawowa charakterystyka zespołu. Rola i tożsamość w organizacji. Analiza ról
w relacji do zadań.
- Trening budowania zespołu. Analiza etapów, faz procesu grupowego na podstawie doświadczenia symulacji budowania zespołu i warunków efektywności jego działania.
Czas szkolenia: 3 - 4 dni.
Każde szkolenie może być modyfikowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta.