Umiejętności menadżerskie
Pakiet szkoleń dla menadżerów, podział na etapy umożliwia indywidualne dopasowanie długości szkolenia według zapotrzebowania.
Cel: Rozwijanie kompetencji zarządzania zasobami ludzkimi. Zwiększenie świadomości roli menadżera w rozwijaniu się organizacji oraz jego wpływu na kształtowanie się kultury organizacyjnej.
Korzyści:
• Rozwinięcie kompetencji menadżerskich.
• Zwiększenie efektywności pracy.
• Świadomy wpływ na kształtowanie kultury organizacyjnej.
Moduły tematyczne:
1. Komunikacja interpersonalna.
- Komunikacja jako podstawowe narzędzie pracy menadżera. Uświadomienie znaczenia komunikacji dla codziennej praktyki menadżerskiej. Wskazanie znaczenia kompetencji komunikacyjnych dla procesu kierowania zasobami ludzkimi i realizacji celów organizacji. Kształtowanie postaw otwartości w budowaniu relacji pracowniczych.
- Funkcje komunikacji. Znaczenie komunikacji dla motywacji i zaangażowania pracowników. Narzędzia analizy potrzeb pracowników: rodzaje pytań i ich funkcja
w obszarze wywierania wpływu.
- Styl komunikacji a styl kierowania. Określenie konsekwencji różnic indywidualnych
w stylach komunikacyjnych dla funkcjonowania w roli menadżera.
- Zasady poprawnej komunikacji. Określenie i zrozumienie zasad poprawnej komunikacji. Narzędzia komunikacyjne umożliwiające przestrzeganie zasad poprawnej komunikacji: aktywne słuchanie, parafraza, podążanie, klaryfikowanie.
- Bariery komunikacyjne i ich znaczenie dla funkcjonowania w roli menadżera. Identyfikacja barier komunikacyjnych i ich eliminowanie w kontakcie menadżer - podwładny. Niebezpieczeństwa barier i ich wpływ na relacje pracownicze.
- Zasady udzielania informacji zwrotnej. Zasady udzielania pochwał i nagan. Zasady konstruktywnej krytyki. Koncentracja na przyszłości i rozwiązaniu versus koncentracja na przeszłości i poszukiwaniu przyczyn.
- Znaczenie mowy ciała w procesie komunikacji. Podstawowe wiadomości z zakresu mowy ciała. Gesty otwartości i zamknięcia się w sobie. Gesty dominacji, uległości
i partnerstwa. Znaczenie komunikacji pozawerbalnej dla wywierania wpływu. Wykorzystanie mowy ciała dla budowania autorytetu menedżera.
2. Rola menadżera w organizacji.
- Menadżer – nowe wyzwania. Kim w dzisiejszych realiach działania organizacji jest menadżer? Kierownikiem, liderem, przywódcą? Sposoby myślenia o funkcji kierowniczej w organizacji.
- Funkcja menadżera w organizacji. Złożoność roli przełożonego w organizacji. Funkcje organizacyjne vs. funkcje relacyjne.
- Role kierownicze. Role decyzyjne, informacyjne i międzyludzkie w kontekście niezbędnych kompetencji menadżerskich.
- Asertywna postawa. Jak osiągnąć równowagę między efektywną pracą podwładnych i utrzymaniem dobrych relacji z nimi.
- Lider i jego rola w kształtowaniu kultury organizacyjnej. Cechy lidera. Zasady nowoczesnego menadżera. Techniki ze "skrzynki narzędziowej lidera".
3. Wywieranie wpływu.
- Korzyści wynikające z umiejętnego wywierania wpływu. Ukazanie zastosowania wpływu w pełnieniu ról kierowniczych, np. realizacji konkretnych celów i zadań pracowniczych; elastyczność w postępowaniu w relacjach pracowniczych, rozwiązywaniu konfliktów.
- Komunikacja perswazyjna a budowanie autorytetu menadżera. Definicja komunikatu perswazyjnego. Budowanie komunikatu racjonalnego i budowanie komunikatu emocjonalnego. Czynniki komunikacyjne wzmacniające autorytet szefa: argumentacja dwustronna, komunikacja precyzyjna, oddanie decyzji, nagrody symboliczne i wpływ na motywacje.
- Wpływ a władza. Ukazanie różnic między bezpośrednią, odwołującą się do siły
i strachu władzą a oddziaływaniem na motywację wypływającą z poczucia własnej wartości. Konsekwencje obu podejść dla jakości pracy.
- Ekspresywne techniki wywierania wpływu – analiza umiejętności wpływu polegającego na bezpośrednim przekazywaniu innym osobom pomysłów oraz informacji w sposób budzący ich zainteresowanie i skłaniający do współudziału. Doskonalenie technik z zastosowaniem umiejętności komunikacyjnych; przekonywania, ukazywania wspólnych celów, wartości organizacyjnych etc.
- Receptywne wywieranie wpływu - analiza umiejętności wpływania na motywacje osobiste, a w szczególności wartości osobiste, rozpoznawanie celów osobistych. Ćwiczenie umiejętności z zastosowaniem aktywnego słuchania, ukazywania znaczenia konkretnego działania dla poczucia wartości w celu uzyskania zaangażowania i samokontroli w realizacji zadań.
- Ćwiczenia wywierania wpływu. Trening zachowań z zastosowaniem metod
i technik w odwołaniu do teorii na podstawie przygotowanych opisów sytuacji.
Czas szkolenia: 3-5 dni